بالا و پایین پایین: مقابله با نوسانات عاطفی


آیا تا به حال دیده اید که یک روز با اعتماد به نفس از پیشرفت در تمرین لذت می برید و سپس زمانی که نمی توانید روز بعد کاملاً ویران شوید؟ این به این دلیل است که عملکرد و احساسات در هم تنیده شده اند.

نوسانات عاطفی اتفاق می افتد، اما برای برخی نوسانات می تواند بی ثبات تر شود. اگر مرتباً ارتفاعات بالاتر و پایین‌تر را تجربه می‌کنید، آن قله‌ها و دره‌ها می‌توانند در تمرین و عملکرد شما اختلال ایجاد کنند. وقتی احساسات از کنترل خارج می شوند، ممکن است متوجه شوید که انگیزه گرفتن برای جلسه تمرین بعدی سخت تر می شود. این نوسانات عاطفی نشانه ای است که باید روی کنترل احساسات خود از طریق تنظیم هیجانی کار کنید.

چیست؟

احساسات بخشی از تجربه انسان هستند. قبل از مسابقه احساس عصبی می کنیم. وقتی شرکای آموزشی دیر در دویدن های گروهی حاضر می شوند، احساس ناامیدی می کنیم. وقتی به اهداف مسابقه نمی رسیم احساس ناامیدی می کنیم. احساسات به خودی خود مشکلی ندارند. مشکل زمانی به وجود می‌آید که آن احساسات بر رفتار تأثیر منفی می‌گذارند یا باعث می‌شوند شما انتخاب‌هایی داشته باشید که با شخصیت شما یا اهدافتان مطابقت ندارد.

تنظیم عاطفی توانایی شما برای کنترل وضعیت عاطفی است. تحقیقات نشان میدهد قدرت عاطفه در عملکرد انسان و استفاده از احساسات به عنوان راهی برای دادن اطلاعات برای کمک به هدایت رفتارها و انتخاب ها. در عملکرد ورزشی، ورزشکاران طیف گسترده ای از انواع، شدت و مدت زمان احساسات را تجربه می کنند. توانایی شما برای کنترل موثر احساسات می تواند به طور چشمگیری نحوه عملکرد شما را در تمرین و مسابقه تغییر دهد. به خصوص به این دلیل که واکنش‌های احساسی اغلب در مسابقات و رقابت‌ها و اطراف آن افزایش می‌یابد.

برخی از ورزشکاران در تنظیم احساسات خود بهتر از دیگران هستند. آنچه شما به عنوان خونسرد ماندن تحت فشار در خط شروع مشاهده می کنید، صرفاً یک محصول جانبی از خود تنظیم احساسات دشوار است.

خبر خوب این است که تنظیم هیجانی مهارتی است که می توان آن را آموخت و بهبود بخشید. یادگیری نحوه مدیریت تجربیات منفی و احساسات منفی نه تنها باعث بهبود وضعیت ذهنی، بلکه عملکرد فیزیکی شما می شود.

چرا مهم است؟

احساسات کنترل نشده باعث ایجاد تنش فیزیکی در بدن شما می شود. این تنش بر توانایی شما برای به دست آوردن بهترین نتیجه از هر جلسه تمرین تأثیر منفی می گذارد. افزایش تنش برابر با کاهش عملکرد است. راه ایجاد یک ارتباط قوی ذهن و بدن از طریق تنظیم احساسات است.

وقتی شرایط سختی پیش می‌آید، مانند آب‌وهوای بد در روز مسابقه یا قرار دادن کفش‌های دویدن‌تان به اشتباه، تنظیم عاطفی به شما این امکان را می‌دهد که بدون هدر دادن انرژی گرانبها برای چیزهایی که نمی‌توانید کنترل کنید، حلال قدرتمند مشکلات باشید.

علاوه بر این، زمانی که تمرین به دلیل خارج شدن از کنترل احساسات شما مختل می شود، سایر بخش های زندگی شما نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. خانواده، کار، روابط همگی زمانی آسیب می بینند که احساسات بالا باشد و هیچ فرآیند تنظیمی وجود نداشته باشد. اگر نمی‌دانید چگونه پس از یک جلسه تمرینی که در آن اهداف خود را از دست داده‌اید، چگونه احساسات خود را مدیریت کنید، ممکن است این ناامیدی را از شریکی بی‌خبر کنید. مهارت تنظیم هیجانی تأثیر احساسات شما را بر دیگران به حداقل می رساند.

چگونه آن را انجام دهم؟

در اینجا 5 مرحله برای تنظیم احساسات خود در هنگام احساس تحریک وجود دارد:

از احساسات دوری نکنید

اگر مانند اکثر افراد با عملکرد بالا هستید، ممکن است در اجتناب از احساسات منفی خوب باشید. چیزی که احساسات را دشوار می کند خود احساس نیست، بلکه عادت به نادیده گرفتن یا اجتناب از آنهاست. اولین قدم برای مدیریت و تنظیم احساسات، تغییر آن عادت است.

بین ماشه و پاسخ فاصله ایجاد کنید

یک نفسی بگیر. مکث کنید و به خود اجازه دهید هر چیزی را که در راه است احساس کنید. شما نمی توانید از چیزی که برای آن فضا ایجاد نمی کنید درس بگیرید. قبل از اینکه به احساسات واکنش نشان دهید، چند مرحله بعدی را دنبال کنید.

توضیح دهید که کجا و چگونه آن را در بدن خود احساس می کنید

این مرحله در مهارت تنظیم هیجانی است که ارتباط بین ذهن و بدن را توسعه می دهد. در مورد احساسات فیزیکی که متوجه می شوید کنجکاو شوید. آیا تغییری در تنفس خود احساس می کنید؟ ضربان قلب شما در حال افزایش است؟ آیا احساس می کنید که شانه هایتان منقبض می شوند؟ اینها سرنخ های فیزیکی برای آنچه شما از نظر عاطفی احساس می کنید هستند.

احساس را نام ببرید

بعد از اینکه احساس بهتری نسبت به احساسات فیزیکی پیدا کردید، نامگذاری احساسات آسان تر است. نامگذاری آن به درک و کنترل بهتر آن کمک می کند. غم و اندوه مساوی با ناامیدی نیست. دیوانه همان آزرده شدن نیست. احساس خود را روشن کنید. هر چه واضح تر باشید، درک آن در آینده آسان تر خواهد بود.

احساس را بپذیرید

احساسی که شما احساس می کنید بخشی طبیعی از انسان بودن است. آنچه شما احساس می کنید معتبر است. به خود اجازه دهید آن را احساس کنید، به جای اینکه خودتان را به خاطر احساس خاصی مورد ضرب و شتم قرار دهید. بدون قضاوت در مقابل احساسات حضور داشته باشید. پذیرش احساسات به شما امکان می دهد تجربه خود را با آن تغییر دهید. مهارت تنظیم احساسات شما را در هر زمان مسئول وضعیت عاطفی خود قرار می دهد. این سلاح مخفی عملکردی است که هرگز نمی دانستید به آن نیاز دارید.