قناعت – iRunFar


به یاد دارم که اولین کوهستانم را 100 مایل به پایان رساندم. چند مایل پایانی شامل یک فرود سنگی و تکنیکی روی پاهای خسته بود که برای جلوگیری از سقوط نیاز به تمرکز زیادی داشت و من دو هدف داشتم – (1) تا آنجا که می‌توانم به پایان برسانم و (ب) با در اختیار داشتن همه چیز را تمام کنم. دندان هایم به ترتیب درست، هنوز در دهانم است.

وقتی از خط پایان عبور کردم، مطمئناً احساس آرامش کردم، همچنین خوشحال، غمگین، غمگین و افتخار کردم. پشیمانی خاصی داشتم که می‌توانستم نام ببرم – مانند بخش‌هایی از دوره که آن‌طور که باید فشار نیاوردم، و لحظات کوچکی که بی‌قرار یا بی‌تصمیم بودم. می خواستم مسابقه را دوباره اجرا کنم تا آن چیزها را درست کنم. من همچنین از به پایان رساندن این رویداد تا حدودی احساس رضایت می‌کردم، زیرا دویدن 100 مایل یک چالش است – چیزی که من فقط از نظر تئوری قبل از رویداد و با تجربه بعد از آن می‌دانستم. از این کار خوشحال شدم و از اینکه تمام شد ناراحت شدم. من خیلی چیزها را حس کردم، اما مطمئنم که احساس رضایت نکردم.

سابرینا لیتل - قهرمان راکی ​​راکون 100 مایلی 2018

سابرینا لیتل در راه برنده شدن 100 مایل راکی ​​راکون 2018، یک دهه بعد از اتمام اولین 100 مایل خود. عکس: USATF Mountain Trail Council/ریچارد بولت

چشم انداز احساسات پس از مسابقه

تعبیری در دنیای دویدن وجود دارد: “احساسات می توانند غذای شما را بپزند یا آشپزخانه شما را آتش بزنند.” ایده این است که احساساتی که در یک مسابقه تجربه می کنید – عصبانیت، ناامیدی، شادی، قدردانی، توهین، بی حوصلگی، و غیره – اگر به درستی هدایت شوند، می توانند منبع بزرگی از قدرت باشند، اما در غیر این صورت می توانند باعث خنثی شدن شما شوند.

به عنوان مثال، اگر از یک ارتباط نادرست با خدمه خود ناامید شده اید و روی آن تمرکز می کنید، این می تواند باعث حواس پرتی و هزینه انرژی شود. اما اگر آن را رها کنید، یا – حتی بهتر – ناامیدی‌هایتان را به سمت تلاش‌هایتان هدایت کنید، این می‌تواند منبعی از قدرت باشد. هیجان می تواند به شما احساس ضد گلوله و انرژی بدهد، اما اگر هیجان را به خوبی مدیریت نکنید، با شروع سریع مسابقه، به طور مجازی «آشپزخانه خود را آتش می زنید». بخش مهمی از خوب مسابقه دادن، یادگیری نحوه نظارت بر احساسات است.

از طریق مسابقه، من در مورد مدیریت احساسات چیزهای زیادی یاد گرفتم. من آموخته ام که اگر احساس بدی یا به خصوص خوبی دارید، فقط چند مایل صبر کنید. عواطف عموماً تا حد متوسط ​​پسرفت می کنند. آموخته ام که وقتی خسته هستید، احساسات بر سر شما فریاد می زنند. و من آموخته ام که بین “احساس بد” و “احساس بد برای خود” تفاوت وجود دارد. دومی نژادهای بیشتری را نسبت به اولی به خطر می اندازد.

اما چشم انداز احساسات پس از مسابقه چیزی است که من هنوز در حال یادگیری نحوه مدیریت آن هستم. به طور خاص، من یاد می‌گیرم که چگونه راضی باشم. حتی بهترین مسابقات نیز مملو از شکست‌های کوچک و بزرگ هستند، و وقتی این‌ها هنوز در ذهن شما تازه هستند، می‌تواند یک چالش باشد که با قدردانی و قدردانی رهبری کنید، نه با پشیمانی و نیاز بی‌وقفه به پیشرفت. صادقانه بگویم، من در این مرحله مسابقات بسیار بد زیادی داشته ام که اگر این موضوع را کشف نکنم، تراشه های کافی روی شانه هایم برای تغذیه یک مهمانی کامل Superbowl خواهم داشت.

بنابراین، چگونه می توانم یاد بگیرم که راضی باشم؟

مفهوم

راضی بودن یعنی «قدردانی از خوبی ها در شرایط فعلی خود (1)». این فضیلتی است که عبارت است از: «دانستن چه زمانی کافی است، به درستی ارضا شود و بیش از آنچه برای یک زندگی خوب لازم است نخواهیم (2).

قناعت با ماهیت اکتسابی فرهنگ ما مقابله می کند – فرهنگی که با حرص و طمع تغذیه می شود که همیشه به جای قدردانی از آنچه قبلاً دارد، بیشتر می خواهد. این کار با سخت کوشی و اعتیاد به کار که ما را مجبور به ادامه کار می کند، بدون هیچ چشم انداز روشنی از آنچه برای آن کار می کنیم، و بدون هیچ قدردانی برای آنچه قبلاً به دست آورده ایم، مقابله می کند.

همچنین با تلاش سیری ناپذیر دونده مسافتی مقابله می کند که در تلاش برای تطبیق رضایت فعلی از توانایی های فعلی خود با میل به پیشرفت است. این یک تعادل دشوار است – که با قدردانی و قدردانی همراه است و در عین حال می‌خواهید بهتر شوید – و بسیاری از تصورات غلط رایج در مورد اینکه رضایت شامل چه چیزی است وجود دارد. در ادامه ماهیت رضایت در دویدن از راه دور را روشن می کنم.

مت سیسیل - دویدن احساسات و سفر - آغوش پس از مسابقه

دویدن بر روی احساسات عکس: مت سیسیل

قناعت رضایت نیست

غالباً ما اینگونه صحبت می کنیم – که اگر واقعاً از عملکرد خود راضی باشیم، به این معنی است که ما آرزوی چیز بهتری نداریم. ما طوری صحبت می کنیم که گویی رضایت به این معنی است که دیگر به سمت پیشرفت سوق داده نمی شویم. اما رضایت با پیشرفت منافاتی ندارد. در واقع، نسبت به فقدان قناعت، زمینه قوی‌تری برای بهبود فراهم می‌کند، زیرا به جای احساس بی‌کفایتی یا از دست دادن، آرامش و امنیت در رضایت وجود دارد. حفظ بهبود، در درازمدت، ناشی از احساس ناکافی بودن، دشوار است. احساس بی کفایتی خسته کننده است.

فیلسوف دیوید مک فرسون توضیح می دهد:[Contentment] انکار نمی کند که ما باید از بسیاری جهات به دنبال بهبود باشیم، اما تصدیق می کند… که باید راهی پیدا کنیم تا در دنیای معین در میان نقص، در خانه باشیم. این مستلزم آن است که ما یک جهت گیری سپاسگزارانه یا قدردانانه نسبت به جهان پرورش دهیم (3).

شما می توانید به چیزهای اشتباه راضی باشید

برای روشن بودن، مواقعی وجود دارد که ما نباید راضی باشیم. به عنوان مثال، اگر زندگی شما به سمت چیزهای پوچ است – مانند تلاش برای محبوبیت یا توجه – پس مناسب است که ما از این اهداف رضایت نداشته باشیم. اگر در حین دنبال کردن این چیزها احساس ناراحتی می کنیم، این نشانه آن است که ما باید اهداف خود را دوباره ارزیابی کنیم، نه اینکه برای پرورش رضایت نسبت به اهداف اشتباه بیشتر تلاش کنیم.

فیلیپا فوت اشاره می‌کند که «اگر به مردی آموزش داده شود که به لذت‌های کوچک قناعت کند و برای شرکت‌هایی که نیاز به جسارت و استقلال دارند نامناسب شود، آسیب می‌بیند.» یک زندگی غنی انسانی بیش از تلاش برای چیزهای بی اهمیت و پوچ است.

ورود یک اشتباه است

مدت کوتاهی پس از عبور از خط پایان یکی از بزرگترین مسابقات زندگی ام، فکر کردم: این چیزی است که من مدتها منتظرش بودم، … به دنبال آن یک سوال: این چیزی است که من مدتها منتظرش بودم؟!

یک تصور غلط رایج وجود دارد که پس از رسیدن به یک هدف بزرگ، به آن رسیده ایم و این به طور اساسی چیزی را در مورد ما یا موقعیت ما در جهان تغییر می دهد. این فقط درست نیست. همیشه رویدادهای جدیدی برای ثبت نام و کوه های جدید برای صعود وجود دارد. و به محض اینکه هدف بزرگ خود را کامل کردید، کسی تقریباً بلافاصله از شما خواهد پرسید که مسابقه بعدی شما چیست.

موفقیت مانند یک پله برقی حقه باز است که هرگز به مقصد نمی رسد. بنابراین، اگر تا روز بزرگی که به هر هدف بزرگی که به عنوان هدف نهایی در زندگی خود تعیین کرده‌اید، از رضایت خودداری کنید، زمانی که هرگز نرسیدید به شدت ناامید خواهید شد. اکنون باید رضایت را در اینجا پیدا کنید، وگرنه هرگز راضی نخواهید شد.

افکار نهایی

وقتی از خط پایان عبور می کنید، همیشه ترکیب عجیبی از احساسات وجود دارد. شما از ضعف ها و لحظات ضعف خود آزرده می شوید، از انجام کار راحت می شوید، از فرصت های از دست رفته برای فشار بیشتر ناراحت می شوید و مشتاق مسابقه بعدی برای اثبات خود هستید. راضی بودن در این لحظات سخت است. اما من اغلب به مسابقات بزرگی در حرفه‌ی من نگاه می‌کنم و آرزو می‌کنم – در نگاهی به گذشته – آن لحظات را بیشتر جشن بگیرم.

قناعت یک فضیلت دشوار برای افرادی است که رانده شده اند، که معمولاً دوندگان مسافت چنین هستند. اما این فضیلتی است که ارزش دنبال کردن دارد – دیدار با جهان با قدردانی و قدردانی – زیرا جایگزین – ناامیدی ناشی از عدم کفایت – راهی پایدار برای ورزشکار بودن یا وضعیتی نیست که از یک زندگی شکوفا حمایت کند.

تیم تولفسون پس از صعود پیوسته در تمام طول روز در جایگاه پنجم با قدرت به پایان رسید.

تیم تولفسون در پایان 100 ایالت غربی 2021، با کسب مقام پنجم. عکس: iRunFar/Alex Potter

برای نظرات تماس بگیرید

  • در خط پایان مسابقه ای که بسیار مورد انتظار بودید چه احساسی داشتید؟
  • آیا این همان چیزی بود که انتظار داشتید احساس کنید؟

منابع

  1. Cheshire Calhoun (2017). در مورد راضی بودن به نقص اخلاق 127(2): 327-352.
  2. دیوید مک فرسون (2022). فضایل الحدود. انتشارات دانشگاه آکسفورد، 35.
  3. دیوید مک فرسون (2022). فضایل الحدود. انتشارات دانشگاه آکسفورد، 3.
  4. فیلیپا فوت (1978). فضایل و رذایل و مقالات دیگر در فلسفه اخلاق. انتشارات دانشگاه کالیفرنیا، 93.