صدمه خیلی خوب – iRunFar


چند هفته پیش، من اولین اولتراماراتن خود را از سال 2019 دویدم Trail 100 Andorra by UTMB، یک مسابقه 105 کیلومتری از طریق پیرنه در آندورا. آخرین اولترای که قبل از این شروع کرده بودم همین بود UTMB، مسابقه ای که نتوانستم به پایان برسانم. آخرین اولترا که به پایان رساندم بود JFK 50 مایل در سال 2018. آخرین اولترای که برنده شدم سال 2016 بود مسابقات قهرمانی شمال فیس 50 مایل.

کشیدن انگشت روی خط بعد از مهلت زمانی چنین طولی با چند علامت سوال همراه است. بدن من چگونه تحمل خواهد کرد؟ آیا به اندازه کافی آماده هستم؟ آیا من به خوبی قبل هستم؟ همه سوالات معتبر هستند.

وقتی اسلحه شروع در ساعت 7 بعد از ظهر به صدا درآمد، از خط خارج شدم و سفر خود را به سمت پایان شروع کردم. در طی 14 ساعت و 20 دقیقه بعدی، من پاسخ هایی را برای آن سوالات قبل از مسابقه پیدا کردم. خوشبختانه موارد خوب زیادی پیدا کردم. بدنم ایستاده بود، آمادگی من کافی بود و عملکردم خوب بود. اما از همه چیزهایی که آن روز به من یادآوری شد، یکی واقعاً برجسته بود، و آن این بود: اولتراها بد بو می‌شوند.

زک میلر در شب در 2022 Trail 100 Andorra by UTMB

زک میلر در طول شب در Trail 100 Andorra 2022 توسط UTMB می دود. عکس: Dani Speedy/@trail100andorra

بدیهی به نظر می رسد. مسابقه ای با چنین مسافتی قطعاً دردناک است. این چیزی است که من سال ها به خوبی می شناسم. من با درد بیگانه نیستم با این حال، در بحبوحه مسابقه، احساس غم انگیزی می کرد. نه این که نتوانم آن را هدایت کنم، بلکه ذهنم را با قدرت غرق کرده است. مایل ها و مایل ها در فکر زیر گیر کرده بودم: چرا چیزی که من در آن خوب هستم باید اینقدر دردناک باشد؟

مطمئناً نیمه اول مسابقه بسیار لذت بخش بود. بدن من احساس خوبی داشت و زمین شگفت انگیز بود. متنوع و بازیگوش بود. مناظر خیره کننده بود و هوا عالی بود.

تقریباً در نیمه راه، همه چیز شروع به سخت شدن کرد. هیچ چیز دیوانه کننده ای نبود. عقلم باقی ماند، اما همین کافی بود که من را به هم بزند. حوالی مایل 40، یک شیار پیدا کردم و مدتی سوار آن شدم. خوب بود، اما، جایی در انتهای مسابقه، شاید 45 یا 50 مایل، بدبختی را پیدا کردم.

درد بی اندازه بود خیلی دلم میخواست فروکش کنه توقف راه چاره بود، و با این حال ادامه دادم. جالب است به این لحظات فکر کنیم، لحظاتی که در آن راه حل مصیبت ما در اختیار ماست، اما هیچ کاری برای کمک به آرمان خود انجام نمی دهیم. چرا ما اینطور رفتار می کنیم؟

پاسخ ها متفاوت است. فکر می‌کنم اغلب ما این کار را انجام می‌دهیم، زیرا در طرف دیگر درد، پاداشی نهفته است که برای ما ارزش بیشتری قائل است. رضایتی که با برنده شدن، ایجاد بهترین موقعیت شخصی یا حتی به سادگی به پایان رساندن به وجود می آید، بسیار بیشتر از درد و رنجی است که برای رسیدن به نتیجه باید تحمل کنیم.

وقتی اولویت‌ها کنترل می‌شوند، فکر می‌کنم این می‌تواند یک تمرین سالم باشد. اگر از کنترل خارج شود، همه چیز می تواند کمی به سمت جلو پیش برود. اما خارج از چک چگونه به نظر می رسد؟ شخصاً، فکر می‌کنم دیگر به نظر نمی‌رسد که سرگرم نباشید، کاری را صرفاً به این دلیل که مجبورید انجام دهید، و آن را به بهای هر چیز دیگری در زندگی انجام دهید. خارج از کنترل جایی است که خانواده ها، دوستان و شرکا مورد غفلت قرار می گیرند. اینجاست که اهداف دیگر هیجان انگیز نیستند. در اصل، اینجاست که سرگرمی متوقف می شود.

صادقانه بگویم، در طول این مسابقه لحظاتی وجود داشت که احساس لذت زیادی نداشت. احساس می کرد که سرگرمی متوقف شده است. اما، این تا حد زیادی، اگر نه تنها، به دلیل دردی بود که من تجربه می کردم. و درد، در ذهن من، موجه بود. توجیه می شود چون می خواستم آنجا باشم. توجیه می شود زیرا من در این دوره هیجان زده شده بودم. توجیه شده است زیرا من در رقابت پیشرفت می کنم. و در آخر، اما مطمئناً نه کم‌اهمیت، قابل توجیه است زیرا من عاشق دویدن هستم.

سکوی مردانه Trail 100 Andorra 2022 توسط UTMB، با زک میلر در مرکز در جایگاه اول

سکوی مردانه Trail 100 Andorra 2022 by UTMB، با زک میلر در مرکز در جایگاه اول. عکس: @trail100andorra

توجیهات را بردارید و درد زیادی دارید با دلیل بسیار کمی برای آن. و این یک مشکل است دوستان. اینجاست که DNF اتفاق می افتد (البته نه همیشه به این دلیل)، فرسودگی شغلی رخ می دهد و مردم نسبت به ورزش دویدن عصبانی می شوند. اما همه اینها قابل اجتناب است اگر یک قدم به عقب برداریم و قبل از تعقیب اهداف و انگیزه های خود نگاهی صادقانه داشته باشیم.

بنابراین، دفعه بعد که هدفی تعیین می‌کنید یا مسابقه‌ای را انتخاب می‌کنید، مدتی را به تجزیه و تحلیل انگیزه‌های خود اختصاص دهید. به این ترتیب، وقتی درد شروع می شود و سرگرمی غیر سرگرم کننده می شود، می دانید برای چه رنج می برید. دلایل نباید بیش از حد عمیق باشند. آنها می توانند به سادگی این واقعیت باشند که شما به سادگی از دویدن لذت می برید.

اما، اگر انگیزه های خود را پشت در بررسی نکنید، می توانید خود را در اعماق غار درد بیابید که نمی دانید چرا آنجا هستید. جای خوبی برای بودن نیست. قبل از اینکه به خط شروع قدم بردارید، خود را از دردسر نجات دهید و خودتان را بررسی کنید. به این ترتیب، می توانید آن را بسیار بد کنید و همچنان خوب باشید.

برای نظرات تماس بگیرید

آیا راهکاری برای مقابله با درد در هنگام اولتراسیک دارید؟