پارادوکس بالشتک کفش دویدن را باز کردن


“], “filter”: { “nextExceptions”: “img, blockquote, div”, “nextContainsExceptions”: “img, blockquote”} }”>

هنگامی که >”,”name”:”in-content-cta”,”type”:”link”}}”>برای Outside+ ثبت نام کنید، به همه چیزهایی که منتشر می کنیم دسترسی پیدا کنید.

در طول چهار سال گذشته، نژاد جدیدی از کفش‌های دویدن با بالشتک‌های سنگین الگوبرداری شده است خط Vaporfly نایک کتاب رکوردهای جاده ای را بازنویسی کرده اند. کفش های ته نرم، به نظر می رسد، می توانند فوق العاده سریع باشند. اما بحث داغ جدید در مورد مزایای عملکرد Vaporfly توانسته یک معمای قدیمی را که باید برای 99.9 درصد از دوندگان مورد توجه قرار گیرد کنار بگذارد: آیا بالشتک در مربیان شما از شما در برابر آتل های ساق پا، شکستگی های استرسی و سایر موارد مرتبط با ضربه محافظت می کند. جراحات دویدن؟ یا همانطور که دوندگان پابرهنه در طول صعود کوتاه خود در یک دهه پیش اصرار داشتند، آیا علت چنین صدماتی است؟

در دوره پس از انتشار کتاب پرفروش کریستوفر مک‌دوگال، متولد شده برای دویدن، در سال 2009، یکی از ادعاهای کلیدی جنبش دویدن پابرهنه و مینیمالیستی این بود که طراحی کفش‌های دویدن معمولی مبتنی بر شواهد نیست. پابرهنه‌ها استدلال می‌کردند که عناصری مانند پاشنه‌های برآمده، کنترل پرونیشن، و کفی ضخیم میانی ممکن است حس شهودی داشته باشند، اما هیچ‌کس مزایای پیشگیری از آسیب آنها را در کارآزمایی‌های تصادفی‌شده به‌درستی آزمایش نکرده بود.

مطالب مرتبط: آیا باید پابرهنه بدوید؟

حتی خودی های صنعت کفش هم مجبور شدند اعتراف کنند که منتقدان نکته ای داشتند. در نتیجه، در دهه گذشته تحقیقات متعددی با محوریت نقش مواد و ساخت و ساز کفش در آسیب‌های ناشی از دویدن انجام شده است، از جمله مطالعه‌ای که در اوایل امسال منتشر شد و به حل معمای دیرینه در مورد نقش بالشتک کمک کرد.

مطالعه جدید بود منتشر شده در مجله اروپایی علوم ورزشی توسط لوران مالیسوکس از موسسه بهداشت لوکزامبورگ. مالیسوکس به عنوان یکی از حامیان اصلی مطالعات کنترل شده با دارونما در جهان کفش دویدن ظاهر شده است. اگر محققی به طور تصادفی شما را به دویدن با یک هوکا ته ضخیم یا یک صندل فوق سبک ساخته شده از یک لاستیک قدیمی منصوب کند، انتظارات شما در مورد این دو گزینه بر نحوه دویدن شما و شاید درک شما از دردها و دردهایی که در طول این مدت ظاهر می شود تأثیر می گذارد. مطالعه. و اگر یکی از گزینه‌ها بهتر باشد، نمی‌توان تشخیص داد که بالشتک، افتادگی پاشنه تا پنجه یا هر یک از ده‌ها تفاوت دیگر بین این دو کفش دلیل آن است.

برای حل این مشکل، مالیسوکس و همکارانش با غول فرانسوی کالاهای ورزشی Decathlon برای تولید تعدادی طرح سفارشی کفش دویدن که از نظر بصری قابل تشخیص نیستند و تنها در یک جزئیات فنی برای هر آزمایش متفاوت هستند، همکاری کردند. این امر مالیسوکس را قادر می‌سازد تا مطالعات کوری انجام دهد، جایی که نه آزمودنی و نه محقق نمی‌دانند کدام نوع کفش پوشیده شده است. یکی از این مطالعات دریافتند که کفش‌هایی که پرونیشن را محدود می‌کنند (حرکت غلتشی به سمت داخل در حالی که پای شما به زمین برخورد می‌کند) خطر آسیب را کاهش می‌دهد. یکی دیگر دریافتند که قطره‌های پاشنه تا پنجه بین صفر تا ده میلی‌متر، بسته به میزان دویدن سوژه‌ها در هفته، اثرات متفاوتی دارند.

مطالب مرتبط: نکاتی برای انتخاب کفش های دنباله دار بعدی

جدیدترین کارآزمایی تصادفی شده مالیسوکس به بررسی بالشتک کفش پرداخت. Decathlon دو نمونه اولیه را تولید کرد که هر کدام دارای لایه ای به ضخامت اینچ از بالشتک میانی است که از فوم EVA ساخته شده بود. شیمی EVA طوری دستکاری شد که نیمی از کفش ها دارای بالشتک نرم و نیمی دیگر دارای فوم محکم تری بودند. این کفش‌ها به‌طور تصادفی به 848 دونده سالم تقسیم شدند، که تست تردمیل را برای ارزیابی ویژگی‌های گام‌شان انجام دادند و سپس به مدت شش ماه از نظر علائم آسیب تحت نظر قرار گرفتند.

آیا بالشتک موجود در مربی شما از شما در برابر آتل های ساق پا و شکستگی های استرس محافظت می کند؟ یا همانطور که دوندگان پابرهنه اصرار دارند، آیا علت چنین صدماتی است؟

نتایج اولیه که بودند منتشر شده در سال 2020، دریافت که کسانی که کفش های سفت تر داده بودند، 52 درصد بیشتر در معرض آسیب در طول دوره پیگیری بودند، که به نظر می رسید محافظت از آسیب ناشی از بالشتک نرم را تأیید می کند. اما تجزیه و تحلیل گام یک معما ارائه کرد. اندازه‌گیری‌های روی تردمیل حسگر نیرو نشان داد که دوندگان در هنگام پوشیدن کفش‌های نرم، نیروهای ضربه‌ای اوج بیشتری را در ساق پاهای خود تحمل می‌کنند – یافته‌ای که بازتاب مطالعات قبلی بود، اما به طور شهودی انتظار دارید صدمات بیشتری ایجاد کند، نه کمتر. مطالعه مجله اروپایی علوم ورزشی مالیسوکس در تلاش برای حل آنچه که به عنوان پارادوکس بالشتک کفش شناخته شده است، عمیق‌تر به داده‌های بیومکانیکی می‌پردازد.

کلید معما؟ زمان بندی نیروهای ضربه. هنگامی که پای شما هنگام دویدن به زمین می خورد، دو ضربه متمایز وجود دارد: اولی نتیجه کاهش ناگهانی سرعت ساق پای شما است. دومی، چند میلی ثانیه بعد، نیروی بزرگتری است که توسط بقیه بدن شما وارد می شود. اولین ضربه همان ضربه ای است که محققان گمان می کنند با صدمات مرتبط است، زیرا این نیرو به یکباره اعمال می شود. همچنین در مطالعه مالیسوکس، این مورد برای دوندگان با کفش های نرم بهتر به نظر می رسید.

مطالب مرتبط: بهترین کفش های دویدن تریل برای بهار و تابستان 2022

با این حال معلوم شد که این یک توهم است. یکی از اثرات بالشتک نرم این است که وقتی ساق پا به طور ناگهانی کند می شود، ضربه اول را کاهش می دهد و در مدت زمان طولانی تری پخش می شود و باعث همپوشانی آن با دومی می شود. ترکیب این دو ضربه باعث می شود که نیروی کل بیشتر به نظر برسد و این تصور را ایجاد می کند که کفش های نرم تر نیروی بیشتری تولید می کنند. اما وقتی مالیسوکس از تکنیک های ریاضی استفاده کرد برای تفکیک ضربه‌های اول و دوم به مقادیر متمایز، او دریافت که ضربه اول – ضربه‌ای که با آسیب مرتبط است – در واقع در کفش‌های نرم‌تر کوچک‌تر است.

این دلیلی است بر این تصور بد که بالشتک کفش می تواند بار روی مفاصل شما را سبک کند و خطر آسیب را کاهش دهد. همچنین توجیهی برای برخی از ایده هایی که در طول رونق پابرهنه ها ظهور کردند. یکی از مزایای جابجایی از ضربه زدن به پاشنه (که در کفش‌های بالشتکی رایج است) به ضربه‌های میانی یا جلوی پا (متداول، پس از انتقال دقیق، در کفش‌های مینیمالیستی) این است که اوج ضربه اولیه را به تأخیر می‌اندازد و آن را در مدت زمان طولانی‌تری پخش می‌کند. مانند بالشتک زدن حتی وجود دارد شواهد و مدارک این که چند هفته تمرین مجدد راه رفتن، زمانی که به دوندگان دستور داده می‌شود «نرم‌تر بدوند» و در مورد اندازه نیروهای ضربه‌شان بازخورد داده می‌شود، می‌تواند خطر آسیب را کاهش دهد. به عبارت دیگر، یک پاسخ درست وجود ندارد. شما می توانید مسیر خود را انتخاب کنید.

در مورد نسل جدید کفش های دویدن با کف ضخیم و به سبک Vaporfly که امروزه مد شده اند، خطر آسیب دیدگی آنها همچنان موضوع بحث داغ است. مالیسوکس می‌گوید که تمام آن بالشتک‌های مخملی، در تئوری، باید ضربه پا را کاهش دهد. اما، او می‌افزاید، بیشتر این کفش‌ها دارای صفحه فیبر کربنی سفت هستند که در قسمت میانی آن تعبیه شده است و تأثیر آن بر خطر آسیب آزمایش‌نشده باقی می‌ماند. ارتفاع کفش‌ها همچنین ممکن است دونده‌ها را در برابر پروناسیون آسیب‌پذیرتر کند و ثبات را کاهش دهد، به‌ویژه در هنگام سر پیچ. فقط زمان – و مطالعات درست طراحی شده – این را نشان خواهد داد.

در واقع، علیرغم همه تحقیقاتش، مالیسوکس معتقد است که ما هنوز اطلاعات بسیار کمی در مورد پیوندهای پیچیده بین کفش و آسیب دیدگی داریم. بنابراین در حال حاضر، توصیه او این است که اگر از آن راضی هستید، به هر چیزی که در حال دویدن هستید پایبند باشید. شما ممکن است به تناوب بین سبک ها فکر کنید تا استرس وارده بر بدن خود را تغییر دهید. اگر تصمیم دارید کفش دیگری را انتخاب کنید، به دقت در مورد دلیل تغییر فکر کنید، چندین طرح مختلف را امتحان کنید و برای این تغییر وقت بگذارید. در نهایت، و شاید مهم‌تر از همه، توصیه‌های دیگران را نادیده بگیرید. او می گوید: «جدی می گویم. “هر دونده منحصر به فرد است و کفشی که برای دوست شما خوب است ممکن است با پای شما مناسب نباشد.”

این پست در ابتدا در Outside Online ظاهر شد.